Έκδοση της UNESCO για το ρόλο των κινητών τηλεφώνων στην αναβάθμιση της θέσης των γυναικών (Σεπτέμβριος 2015)

Σεπ 08, 2015

adpolitis

ΔΙΕΘΝΗ

0

Σας γνωρίζουμε ότι στις 8-9-2015 η Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (UNESCO) παρουσιάζει στο ευρύ κοινό την πρόσφατη έκδοση με θέμα την αξιοποίηση των κινητών τηλεφώνων στον αγώνα για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού και την ενίσχυση της θέσης του γυναικείου πληθυσμού στον πλανήτη. Πρόκειται για μία έκδοση συνολικής έκτασης 126 σελίδων στην αγγλική γλώσσα με τίτλο «Mobile Phones & Literacy: Empowerment in Women’s Hands», η οποία εκπονήθηκε με την οικονομική συνδρομή των Η.Π.Α. και η παρουσίασή της έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα εργασιών της Ασιατικής Διάσκεψης για την Εκπαίδευση και τις Δεξιότητες (Bangalore, Ινδία, 8-9/9/2015). Η ημερομηνία δεν είναι τυχαία, δεδομένου ότι η 8η Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα Αλφαβητισμού (International Literacy Day).

Η έκδοση εστιάζει στα οφέλη των νέων τεχνολογιών με σκοπό την εξάλειψη των στερεότυπων αντιλήψεων για τους ρόλους των δύο φύλων στη δημόσια και την ιδιωτική ζωή, καθώς και στην αξιοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού, χωρίς αποκλεισμούς λόγω φύλου, στο δρόμο για πρόοδο, ευημερία και αειφόρο ανάπτυξη όλων των χωρών. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα των αναλφάβητων παγκοσμίως (σύμφωνα με στοιχεία του 2011, το 63,8% των 774 εκατομμυρίων ενήλικων ατόμων που δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση, ήταν γυναίκες), αντιλαμβανόμαστε αμέσως γιατί καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για συνένωση δυνάμεων υπέρ της αναβάθμισης της θέσης των γυναικών και των κοριτσιών του πλανήτη.

Τα συμπεράσματα της έρευνας βασίζονται στην ανάλυση εννέα προγραμμάτων με βάση τη μάθηση μέσω κινητών τηλεφώνων, τα οποία υλοποιήθηκαν σε συνολικά οκτώ χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής (Νίγηρας, Σενεγάλη, Σομαλία), της Ασίας (Αφγανιστάν, Καμπότζη, Πακιστάν, Ινδία) και του αραβικού κόσμου (Μαρόκο). Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Καμπότζη το πρόγραμμα ονομάστηκε «Pink Phone Revolution», υλοποιήθηκε την τριετία 2010-2012 και καταρτίστηκαν 45 δημοτικές σύμβουλοι και επτά γυναίκες παραγωγοί. Στην Ινδία βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2009 η υλοποίηση προγράμματος με σκοπό την κατάρτιση 320 αναλφάβητων γυναικών σε 25 χωριά στα νότια της χώρας στην εκτροφή κατσικιών, ενώ στο Μαρόκο το πρόγραμμα υλοποιήθηκε τη χρονική περίοδο 2012-2014 με ομάδα-στόχο τις αναλφάβητες και ημι-αναλφάβητες γυναίκες των Βερβέρων, ιθαγενών της Βορείου Αφρικής δυτικά της κοιλάδας του Νείλου.

Οι τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας (ICT) παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ψηφιακή εποχή του 21ου αιώνα, γι’ αυτό και η UNESCO προβαίνει σε έξι συστάσεις προς τη διεθνή κοινότητα για τη δραστική μείωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ γυναικών και ανδρών:

– διασφάλιση προσιτής πρόσβασης στην τεχνολογία της κινητής τηλεφωνίας

– προώθηση της μάθησης των γυναικών μέσω της κινητής τηλεφωνίας εξελίσσοντας τους κοινωνικούς και πολιτιστικούς κανόνες/πρακτικές

– η νέα γνώση και οι νέες δεξιότητες στην κινητή τηλεφωνία θα πρέπει να συνάδουν με τις ανάγκες και το περιβάλλον της ομάδας-στόχου

– ένταξη της μάθησης μέσω της κινητής τηλεφωνίας σε όλα τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και σε όλες τις παιδαγωγικές διαδικασίες

– κατάλληλη κατάρτιση των εκπαιδευτών και των εκπαιδευτριών με επιλογή τους μέσα από την τοπική κοινότητα

– παρακολούθηση και αξιολόγηση της διαδικασίας μάθησης μέσω της κινητής τηλεφωνίας, προκειμένου να αναδειχθεί ο τρόπος που αυτή οδηγεί στη χειραφέτηση των γυναικών και στην ουσιαστική ισότητα των φύλων.

Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, ακολουθεί ο σχετικός σύνδεσμος από τον ιστότοπο της UNESCO με τη φετινή έκδοση σε μορφή pdf:

http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002343/234325E.pdf .

Comments are closed.